Old Time RNR Magazine

Alexis Korner és a lelkiismeretes groove-harcosok

2021. január 01. - Teakbois

korner_20.jpg

Alexis Korner nélkül sosem jött volna létre a Rolling Stones” – mondja Keith Richards Harry Saphiro 1997-es Korner-biográfiájában. Azt is hozzátehette volna, hogy Korner nélkül nem született volna meg a Led Zeppelin, a Cream és a Free sem. Az 1984. január 1-én 55 évesen, tüdőrákban elhunyt gitáros-énekest pályatársai kivétel nélkül a brit blues-forradalom elindítójaként emlegetik. Egyrészt szervezőként ő hívta elsőként az Egyesült Királyságba koncertezni Muddy Waterst és Big Bill Broonzyt, akiknek hatására mára legendássá vált húrnyűvők sokasága ragadott hangszert. Másrészt Blues Incorporated nevezetű, 1961-ben alapított és folyton cserélődő tagságú csapatának koncertjein olyan szárnypróbálgatóknak adott lehetőséget tehetségük megmutatására és az egymással való megismerkedésre, mint Mick Jagger, Brian Jones, Charlie Watts, Ginger Baker, Jack Bruce, Long John Baldry, Rod Stewart, Paul Rodgers, John Mayall, Jimmy Page és persze Keith Richards.

Korner ajánlotta Jimmy Page figyelmébe Robert Plantet, amikor a gitáros a Led Zeppelin megteremtésén ügyködött, a Paul Rodgers vezette Free-nek pedig ő szerzett lemezszerződést. Noha a brit blues és rock hőse haláláig aktív maradt zenészként, elsősorban mentorként és háttéremberként alkotott nagyot – bár a koncertjei mindig teltházasak voltak, a saját kiadványai a C.C.S. big band lemezei kivételével sosem arattak számottevő sikert. A C.C.S. (Collective Conscientiousness Society, azaz a Kollektív Lelkiismeretesség Társasága) formációt Korner Mickie Most producerrel és John Cameron zeneszerző-karmesterrel ötlötte ki egy Most jachtján átmulatott éjszaka során, valamikor 1970-ben. A „haditervnek” megfelelően összetrombitálták a hatvanas és hetvenes évek legkiválóbb brit stúdiózenészeit (köztük a gitármágus Alan Parkert és minden jelentős brit basszusgitáros „titkos istenét”, Herbie Flowerst), és pár éven át olyan anyagokat rögzítettek velük, amelyeken jazz rock stílusban interpretálták a korszak legfőbb slágereit, valamint Cameron és Korner saját szerzeményeit adták elő.

A Led Zeppelin Whole Lotta Love-jának C.C.S.-ített verziója lett a Top Of The Pops (a legnézettebb zenés brit tévéműsor) főcímzenéje, és a 13. helyig jutott a szigetország slágerlistáján. Érdekes módon Cameron és Korner közös műve, a Tap Turns On The Water még nagyobb dobásnak bizonyult: ezzel a zenekar meg sem állt a lista 5. helyéig. Korner a C.C.S. első lemezén énekesként, a másodikon és a harmadikon pedig gitáros-énekesként működött közre (dán barátja, Peter Thorup mindhármon énekelt). A C.C.S. vérpezsdítő, funkos és jazzes groove-okban gazdag muzsikája kitűnő ellenszere a 21. század elején tapasztalható fásultságnak, úgyhogy tessék csak jó sokat hallgatni mindhárom albumukat!

MÉG TÖBB TEAKBOIS-FÉLE RETRO:

Lucifer mágikus zenelakomája

Supremes: Jó dal a rossz időről

A Walker Brothers gengsztersirató slágere

William Shatner: A Star Trektől a legmocskosabb bárzenéig

Yes: Asztrális utazás a prófétával

Yes: Életrevaló igenemberek

Kansas: Topeka maszkos hősei

Steve Walsh: A rocksztár, aki mindig szándékosan állt fejre

Paul Williams: Aki furcsából lett különleges

Lee Kerslake (Uriah Heep): A nyugodt erő birtokosa

Lynn Carey: Oroszlánkirálynő közeleg!

Glen Campbell, Jimmy Webb és a vonalvizsgáló magányossága

A bejegyzés trackback címe:

https://otrnrmagazine.blog.hu/api/trackback/id/tr1816368164

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása