Old Time RNR Magazine

Little Richard, a rock and roll eksztázis ősapja

2020. május 10. - Teakbois

little_richard_26.jpg

2020. május 9-én elhunyt a rock and roll egyik ősapja, Little Richard, aki nélkül – nyugodtan kijelenthetjük − nem létezne a műfaj. Hosszasan írhatnék arról, mi tette őt jelentőssé a zenetörténelemben, de ezúttal inkább átadom a szót azoknak a nagyságoknak, akik miatta lettek naggyá. Az idézetgyűjtemény elolvasása után a 10 legesszenciálisabb Little Richard dalt is meghallgathatjátok.

Bob Dylan

Középiskolásként egyetlen vágyam volt: beszállni Little Richard kísérőzenekarába.

Joe Walsh (Eagles)

Little Richard a rock and roll ősapja, és minden általam ismert zenész – magamat is közéjük sorolom − legfőbb hatásainak egyike.

Paul McCartney (The Beatles)

Tudtam utánozni az énekhangját, amit vad és nyers üvöltések jellemeznek, amiktől szinte testen kívüli állapotba kerülsz. Szó szerint ki kell lépned a testedből, hogy úgy énekelj, mint ő. Egy idő után már nem értem be azzal, hogy a dalait énekelem, és akartam egy sajátot, ami olyan, mint az ő számai: ez lett az I’m Down.

John Lennon (The Beatles)

Miután 1956-ban először hallottam Little Richard Long Tall Sally-jét, sokáig meg sem tudtam szólalni a döbbenettől. Nem negatív értelemben… 

little_richard_20.jpg

Rod Stewart

Az első rock and roll dal, amit imádtam, a The Girl Can’t Help It volt Little Richardtól. 

Lemmy Kilmister (Motörhead)

Elvis hatására hordok barkót, és Little Richard miatt énekelek rock and rollt. Little Richard nélkül nem létezne rock and roll, és ő volt a legtökösebb mindannyiunk közül, a lehető legnagyobb lázadó. Hogy miért? Little Richard meleg fekete srácként lett rock and roll énekes a georgiai Macon megyében. Az ’50-es években e három dolog egyike is elég lett volna hozzá, hogy azonnal ledurrantsák a helyi redneckek a nyílt utcán, ő azonban megmaradt, sőt mindenhol fellépett, ahol tudott. Úgyhogy Little Richardhoz képest mind másodhegedűsök vagyunk. 

Rob Halford (Judas Priest)

Amikor kicsi voltam, a nagynéném vett nekem három rock and roll kislemezt: Bill Haley, Elvis Presley és Little Richard anyagait. Little Richard Good Golly Miss Molly-ja volt az, ami azonnal megfogott. Sosem hallottam korábban hasonló zenét, és azóta nekem ő jelenti a rock and rollt. 

Sammy Hagar (Van Halen)

Amikor először hallottam a hangját, eksztázisba estem. A Here’s Little Richard a nagybetűs ROCK AND ROLL ALBUM. Minden azzal kezdődött… 

little_richard_30.jpg

Mick Jagger (The Rolling Stones)

Chuck Berry és Bo Diddley a kedvenc rock and roll előadóim, de el kell ismernem, hogy Little Richarddal senki sem vehette fel a versenyt a színpadon; leírhatatlan, amit művelt, és a közönség a tenyeréből evett. Én is tanultam tőle. 

Keith Richards (The Rolling Stones)

Életem legizgalmasabb pillanata az volt, amikor egy színpadon állhattam Little Richarddal. 

little_richard_29.jpg

Jimi Hendrix

Azt akarom csinálni a gitárommal, amit Little Richard csinál a hangjával. 

Elton John

Little Richard készítette a legjobb rock and roll lemezeket. Erről nem nyitok vitát. 

David Bowie

Miután hallottam énekelni, megvettem az első szaxofonomat, és én is rock and rollt akartam játszani. 

David Coverdale (Whitesnake, Deep Purple)

Tőle tanultam meg, hogyan kell használnia a hangját egy rockénekesnek. 

little_richard_24.jpg

John Kay (Steppenwolf)

Gyerekkoromtól fogva óriási rajongója vagyok Little Richardnak, részben miatta lettem énekes. A hetvenes években a Steppenwolf tagjaival elmentünk megnézni egy koncertjét: épp hullámvölgybe került, lehettünk vagy 35-en a kis klub nézőterén, de ilyen körülmények közt is hatalmas bulit csinált. A fellépése után meglátogattuk az öltözőben, ahol megmondtam neki, milyen nagy hatást gyakorolt rám a zenéje, és ő végtelenül kedves volt, semmi sztárallűr, ráadásul őszintén meghatódott a vallomásomtól. Évekkel később beszálltam a Los Angeles-i Hyatt Hotel liftjébe, és kit látok? Little Richard áll mellettem két testőrrel. Elképedve csak ennyit tudtam kinyögni: „Little Richard!” Mire ő rám nézett, és szintén meglepődve így szólt: „John Kay!” Alig hittem el, hogy az idolom felismert. Váltottunk pár szót, aztán amikor leértünk a földszintre, és kiszálltunk, távoztában még hátrafordult, és ezt kiáltotta: „Imádom a hangodat, Springsteen sehol sincs hozzád képest!” Na, ettől már úgy éreztem, menten elájulok. Semmi sem hasonlítható ahhoz az érzéshez, amikor az, aki miatt a pályádat választottad, ilyet mond rólad. Sosem fogom elfelejteni őt.

Jon Lord (Deep Purple)

Ha nincs Little Richard, Deep Purple sincs. 

Jon Bon Jovi (Bon Jovi)

Életem egyik legnagyobb élménye, hogy dolgozhattam vele a Blaze Of Glory soundtrack-jén. Ha van a mennyországban zenekar, immár Little Richard ül a zongoránál.

little_richard_31.jpg

 

A bejegyzés trackback címe:

https://otrnrmagazine.blog.hu/api/trackback/id/tr6215676550

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása