1971 augusztusában jelent meg minden idők egyik legfontosabb rocklemeze, a Who Who’s Next című anyaga. A méltán népszerű album nem csupán a rajta található megannyi slágerről közismert, hanem egyedi borítója okán is, amely a zenekar tagjait ábrázolja, miután rigalánc lazaságúan lepisiltek egy betontömböt a semmi közepén. Lássuk, hogyan született meg az ominózus kép!
A Who épp hazafelé tartott egy kimerítő sunderlandi koncert után Londonba, amikor fotósuk, Ethan Russell − aki az út nagy részét az attól való rettegéssel töltötte, hogy bármikor egy fának csapódhatnak a gitáros Pete Townshend nem különösebben higgadt vezetési stílusának köszönhetően – egy út menti sheffieldi bánya területén megpillantott egy hatalmas betontömböt. A menő fényképész (aki többek közt a Beatlesnek is dolgozott) így foglalta össze az esettel kapcsolatos emlékeit 2013-ban a Carmel Magazine-nak:
Készült pár lehetséges borítófotó korábban a Who’s Next-hez, de végül mindet elvetettük. Sem a túlsúlyos nagymellű hölgyet ábrázoló képem, sem az nem nyerte el a kiadó tetszését, amelyen Keith Moon, a Who dobosa női fehérneműben és a kezében korbáccsal feszített – viszont később mindkettőt felhasználták az anyag reklámkampányában. Pete eszeveszett száguldozása közben felfigyeltem a bányaterületen álló betontömbre, amely úgy nézett ki, mint a Stanley Kubrick 2001: Űrodüsszeiájában szereplő monolit mása, úgyhogy szóltam Pete-nek, hogy hajtson hozzá. Elkezdtem fotózni a betontömböt, és rögtön tele lett a fejem mindenféle nagyon művészi koncepcióval a leendő beállításokat illetően, ám ekkor észrevettem, hogy Pete belerondított az elképzeléseimbe, és szépen oldalba pisálta a monolitomat. Ettől az akciótól azonnal irányt váltottak a gondolataim: „A fenébe a művészkedéssel, hugyozzák csak le mind a tömböt, az lesz a borítón!” A baj csak az volt, hogy a többieknek egyáltalán nem kellett könnyíteniük magukon, de végül erre is találtunk megoldást: A másik három tag pisifoltja „kamu”, egyszerűen vizet fröcsköltem a betontömbre. Utólag „hozzávágtam” az egészhez egy drámaibb hatású eget egy másik fotómról, és kész is volt a nagy mű. Tudtam, hogy szokatlanul merészet alkottam, de azt nem sejtettem, hogy rocktörténelmet írok vele.
Ráadás:
Keith Moon marketinges felbukkanása.
MÉG TÖBB WHO!
AZ ÖKÖR ÉS A HAL MÉREGERŐS DUÓJA
RENDHAGYÓ FÜVESÍTÉS A STADIONBAN
PORNÓDIVAT ÉS ROCK AND ROLL (18+)
EMBERRABLÁSSAL GYANÚSÍTOTTÁK A WHO TAGJAIT
A WHO DOBOSÁNAK FILMES KALANDJAI