Az érzelemdús rockslágerek az amúgy keménységéről híres zenei műfaj kuriózumainak számítanak. Amikor a ’90-es évek rockballadáit idézzük fel, számtalan kiváló klasszikus juthat eszünkbe. Kalifornia funk rock ászai 1991-ben első ízben jelentkeztek a stílusuktól − és a szexista dalszövegeiktől − merőben eltérő szerzeménnyel, amit mindmáig a Red Hot Chili Peppers ikonikus slágereként tartanak számon. Az Under The Bridge története következik...
Hat év és két megjelent album után a Red Hot Chili Peppers búcsút intett Michael Beinhorn producernek és elsőízben szerződtette a 80-as évek közepe óta brillírozó Rick Rubint legújabb, ötödik nagylemezének produceri munkájára. A Blood Sugar Sex Magik megjelenése osztatlan sikert aratott a rajongók körében. Ám az új anyag nem csak hangzásában tért el az addig megszokottaktól, de a dalok témái is szélesebb mezsgyén mozogtak, társadalomkritikus és depresszív témák egyaránt helyet kaptak a nagysikerű albumon.
Rick Rubin a Red Hot Chili Peppers-szel való megismerkedésének hajnalán csak annyit mondott Anthony Kiedisnek, írjon dalokat csajokról és kocsikról. Az énekes a Greeting Songot préselte ki magából, amit aztán sohasem vitt színpadra a csapat. Az Under The Bridge nem sokkal később született meg: a frontember csupán versnek szánta, és egyáltalán nem tervezte, hogy megzenésítik legújabb írását.
Kiedis barátja, Hillel Slovak 1988-ban bekövetkezett halála után épp drogmentes időszakát élte, míg a csapatba Slovak helyére érkező gitáros, John Frusciante akkor kezdte csak igazán megízlelni a sikert és annak minden velejáróját.
„Bár a kreativitásommal semmi gond nem volt, kezdtem úgy érezni magam, mint egy kívülálló a zenekar életében. Flea és John új keletű kapcsolatának része volt, hogy rákaptak a fűre. Flea úgy érezhette, itt a nagy lehetőség, hogy megmutassa nekem, milyen is az, ha kiszorul az ember egy háromtagú baráti társaságból. John pedig minden bizonnyal utálta, hogy ragaszkodom ahhoz, hogy körülöttem mindenki tiszta legyen. Ráadásul neki eddig nem adatott meg a partyzós-anyagozós élmények lehetősége. Mindemellett arról is meg volt győződve, hogy a fű fokozza kreativitását” − mesélte az énekes.
Kiedisben az elhagyatottság érzése a régi emlékeket is felidézte. Kudarcba fulladt kapcsolatai, függősége, Hillel Slovakkal közös évei újra felszínre kerültek lelkében, ezzel együtt úgy vélte, az angyalok városa az egyetlen, aki hű társként óvja őt ebben a nehéz időszakban. Érzéseit a 101-es autópályán hazafelé vezetve öntötte versbe, mely az Under The Bridge címet kapta.
A szerzemény központi jelképe egy a város közepén, a MacArthur Parkban található híd. A frontember a dal utolsó versszakával adja meg a mű tetőpontját, melyben feleleveníti korábbi függőségét. A híd, ahol vérét folyatta, ahol sosem volt elég a cucc, ahol eldobta az életét. Később rámutatott, ezekkel a sorokkal szerette volna érzékeltetni, hogy milyen szintre képes lealacsonyodni egy drogfüggő.
A dal ezt követően közel egy hónapot pihent, míg egy este Rick Rubin becsengetett Kiedishez. A producer nem zavartatta magát, fellapozta az énekes jegyzetfüzetét, és megtalálta benne az írást, ami azonnal lenyűgözte. Ezzel szemben Kiedis úgy érezte, a mű egyáltalán nem passzol a Chili stílusához. „Lassú, dallamos és túl drámai, nem illik a képbe” – mondta.
Pár nappal később történt, hogy a csapat a próbáról késlekedő Flea-t várta. Rubin azonnal felvetette Anthonynak az ötletet, mutassa meg a versét Chadnek és Johnnak. „Flea még nincs itt, most nem mutatom meg” – húzta ki magát Kiedis. A kíváncsiság azonban győzött, a gitáros és a dobos noszogatására felfedte a verset.
Úgy tűnik, Frusciante gyorsan kapcsolt, és átérezte társa helyzetét. Másnap gitárjával és egy Fender minierősítővel csengetett be Kiedishez. „Elénekeltem még egyszer a dalt. John pedig eljátszott három vagy négy különböző akkordot. Sokáig töprengtünk, hogy is lenne igazán hatásos, addig válogattunk, amíg meg nem találtuk a legtökéletesebb, leginvenciózusabb akkordsort a dallamhoz.” Az Under The Bridge további különlegessége, hogy a dal outroját Frusciante édesanyja, Gail és két barátnője énekelte fel. Gailnek mellesleg igen sokat köszönhet a Peppers, kiváló énekesnő lévén sok hasznos tanáccsal látta el fiát, amit mi sem bizonyít jobban, mint a számos albumon hallható egyedi és utánozhatatlan Frusciante-vokál.
Az eredmény a Red Hot Chili Peppers történetének legőszintébb balladája, amely meghódította a Billboard lista TOP 3-as szekcióját, egy évvel később pedig a dalhoz készült videoklippel az MTV közönségdíját is bezsebelte az együttes.
forrás: Anthony Kiedis, Larry Sloman: Scar Tissue - Chili a sebre