Melyik a világ legjobb rockalbuma? Erre a kérdésre nem létezik egyértelmű válasz, elvégre mindenki saját, szubjektív véleménye alapján dönt. Melyik a világ legnagyobb hatású rockalbuma? Erre már valamivel könnyebb válaszolni: az, amelyik a legtöbb jelentős és a maga módján pionírnak tekinthető ős-rocksztár munkásságára befolyást gyakorolt. A szóban forgó lemez a Beach Boys pszichedelikus pop-rock mesterműve, a Pet Sounds, amelyről a hazánkban is népszerű (a Budapest Sportcsarnokban rögzített koncertalbumot is kiadó) Manfred Mann’s Earth Band billentyűs főnöke, Manfred Mann többször is óriási lelkesedéssel nyilatkozott a közelmúltban.
A progresszív rock és a Moog-szintetizátor több mint 60 éve a profi ligában zenélő mágusa így méltatta a Beach Boys immár 55 éves klasszikusát:
A Pet Sounds volt az a lemez, amelyet a leggyakrabban hallgattam a ’60-as években. Néha a barátaimat is áthívtam, és együtt Pet Sound-oztunk, szinte vallásos révületben. Csodálatos ez az album… Hogy miben is áll a jelentősége? Például abban, hogy a Beach Boys minden tagja zseniálisan énekelt. Ráadásul nem csak a többszólamú vokálnak voltak mesterei, de a „keresztbe-vokálozásnak” is. Rengeteg Beach Boys-dal akad ugyanis, amelyben egyszerre két, három, sőt akár négy különféle énektéma szól egymás mellett/felett/alatt. A Pet Sounds God Only Knows-a kitűnő példa erre. A Beach Boys zenéje a maga egyszerűségében rendkívül komplex.
A Pet Sounds kiötlője és komponista géniusza Brian Wilson, aki teljesen egyedi produceri megoldásokat alkalmazott. Nem félt mondjuk tamburint vagy egzotikus ütőhangszereket használni a tipikus rock-dobszerelés helyett. A többi zenekar (az enyémek sem voltak kivételek) először a dobot, a basszust, a gitárt és a billentyűs szólamokat vette fel, aztán jöhetett az ének, azaz a hab a tortán. A Beach Boys és Brian Wilson egészen más módszerrel dolgozott: Az énekszólamok alkották a dal vázát és magját is, és végül felvettek hozzájuk úgymond színesítésképp hangszeres sávokat is. Hallgassátok csak meg a Wouldn’t It Be Nice-ot ékes példaként…
A Pet Sounds utolsó tételében, a Caroline, No-ban egy közeledő vonat zaja és Brian kutyáinak ugatása is hallatszik. Az efféle hangeffektusok zenébe „ékelése” annak idején úttörő dolognak számított, nem csak engem, de a Beatlest is a Beach Boys inspirálta hasonló kísérletezésre. Nem szégyellem kimondani: 1966-ban a Beach Boys tagjai voltak a pásztorok, a többi zenekar pedig a nyáj.
A Pet Sounds dalai elsőre könnyed kis szerzeményeknek tűnnek, de elképesztő mélység rejlik bennük. A Sloop John B például egy régi népdal átdolgozása, Brian Wilson egy Gershwinhez méltó zeneművet faragott belőle.
Tudat alatt máig hat rám a Beach Boys muzsikája. Ha alkotok, a Brian Wilsoni mércének szeretnék megfelelni. Aki pedig nem hiszi el nekem, hogy a Pet Sounds a világ egyik legjelentősebb albuma, az kérdezze meg nyugodtan Eric Claptont, Paul McCartneyt, Elton Johnt és Bob Dylant, hogy ők melyiket tartják annak: mind a Pet Sounds-ot fogják mondani.
Manfred Mann
Ráadás:
Néhány nóta Manfred Mannéktől.