„E munkámat a legtisztább szándék vezérelte: a pénzkeresés. Remekműveket alkottam a Playboy számára, és csinos összeggel jutalmaztak érte.” Salvador Dalí e két szerénytelen mondattal summázta a világ egykor legnépszerűbb férfimagazinjának „komponált” 1973-as fotósorozatát, amelyet a lap tapasztalt fényképészével, Pompeo Posarral készített, aki elsőrangúan valósította meg a mester felvázolt vízióját.
FIGYELEM! Egyes illusztrációk meztelenséget ábrázolnak, emiatt csak 18 éven felüli és ilyesmire nem érzékeny olvasóink kattintsanak a „TOVÁBB” linkre.
A világtörténelem legjelentőseb festőművészei közül Salvador Dalí az egyetlen, akit a személyét már életében övező kultusz okán a 20. század pop-, rock és filmsztárjaihoz hasonlíthatunk. A szürrealizmus feltűnési viszketegségben szenvedő (vagy épp ellenkezőleg: abban lubickoló) extravagáns fenegyerekének csatasorba állítása nem lehetett olcsó mulatság a Playboy-vezér Hugh Hefner számára. (Alejandro Jodorowsky Dűne-adaptációjában például Dalí csak akkor vállalta volna el a neki szánt szerepet, ha minden a forgatáson töltött óráért 1 millió dollárt kap.) Természetesen Hefner sosem invesztált volna efféle attrakcióba, ha nem lett volna biztos benne, hogy a festő gázsijának költsége busásan megtérül majd a magazin értékesített példányai révén.
A rendhagyó fotósorozat elkészítésére a spanyolországi Cadaquésben került sor, egy álmos kikötővárosban, amely Dalí portlligati otthonától nem messze található. A kackiás bajszú mester rezidenciája előtt épp úgy rajongók hada tanyázott, mint Elvis Presley vagy Mick Jagger lakának közelében: alig várták, hogy reggelente megpillantsák az istenként tisztelt zsenit, amint alkotni indul a tengerpartra megannyi díszlet és Playboy-modell társaságában. Dalí ezúttal sem hazudtolta meg magát: szürrealista kollázst eszelt ki, így a meztelen nők mellett egy óriási tojásnak, egy méretes műkígyónak, egy hattyúnak, valamint néhány reneszánsz stílusú tárgynak és egy kólásüvegnek is szerep jutott. A spanyol sztárpiktor vázlatokat rajzolt arról, hogyan képzeli el az egyes beállításokat, Posar pedig ezek alapján fotózott. Természetesen nem ezek a képek az ekkor már 69 éves géniusz legjelentősebb munkái, viszont igencsak tetszetősek. Egyébként is: a Dalí + Playboy-modellek párosítással lehetetlen bakot lőni…
MÉG TÖBB RETRO ÉS ÉRZÉKISÉG: